Editura Mitropolit Iacov Putneanul
Dragomirna. Istorie, tezaur, ctitori (II)

Acest al doilea volum care adună studii mai vechi și mai noi despre Mănăstirea Dragomirna și ctitorii ei cuprinde texte ale unor cercetători dintre care amintim pe B.P. Hașdeu, Petre Partenie, Sever Zotta, Ștefan S. Gorovei, Vasile Drăguț, Olimpia Mitric, Marina Ileana Sabados și Maria Magdalena Székely ș.a.
Anul apariției: 2014
Număr de pagini: 354
EXTRASE
din carte
Primul spital din Moldova
Dacă pe lângă unele mănăstiri au existat așa-numitele bolnițe, în care se da un oarecare ajutor celor bolnavi, mitropolitul Anastasie Crimca a rupt cu această tradiție și a înființat, pentru prima oară în țara noastră, un spital într-un centru urban, în Suceava. Documentul, care arată cum s-au pus bazele acestei instituții, are data de 16 mai 1619. Domnitorul Gașpar Grațiani a dăruit mitropolitului „un loc în mijlocul târgului […] Sucevii, din locul domnesc, din sus de unde se face târgul, împotriva caselor Foltei sas, ca să facă acolo, pe acel loc, spital întru numele Domnului, ca să fie pentru cei săraci și neputincioși și șchiopi și orbi și alții cari vor să se odihnească tot aciia, acolo, într-acel spital”.
N. Grigoraș
Miron vodă Barnovschi
Umbra care ascunde de câteva sute de ani nobila figură a lui Miron Barnovschi (…) este nu numai nedreaptă, dar și surprinzătoare. Nedreaptă, pentru că zestrea artistică pe care a lăsat-o moștenire Moldovei domnia lui Miron Barnovschi este deosebit de bogată și valoroasă, surprinzătoare, pentru că atât contemporanii, cât și cronicarii de mai târziu i-au recunoscut meritele, consemnându-le pentru a fi bine cunoscute generațiilor care au urmat.
Vasile Drăguț
Miniaturile mitropolitului Anastasie Crimca
În prima etapă a păstoriei sale, Anastasie Crimca a început să se ocupe de copierea unor cărți necesare slujbelor religioase, reintroducând – după mai bine de un secol de uitare – obiceiul împodobirii manuscriselor cu miniaturi.
Inspirate din picturile bisericilor moldovene, miniaturile școlii de la Dragomirna înfățișează scenele biblice în straie românești, dacă se poate spune așa, folosind o gamă cromatică în care alternează tonurile delicate și cele violente. O mare atenție acordau artiștii acestei școli portretului; chipul mitropolitului se întâlnește frecvent în paginile manuscriselor cu miniaturi.
Ștefan S. Gorovei